Élet+Stílus: A Forma–1 megteszi tétjeit Las Vegasban, de bejön-e a hazardírozás?

Élet+Stílus: A Forma–1 megteszi tétjeit Las Vegasban, de bejön-e a hazardírozás?

Las Vegas pedig olyan show-val kecsegtet, amilyet még nem látott a világ, legalábbis ez a Liberty Media mesterterve, és nem tévedünk nagyot, ha azt mondjuk, ez lesz az a pillanat, amikor egy sportág végképp átlényegül show-bizniszbe. A sivatagi kaszinóváros neve eleve egybeforrt az excentrikus szuperprodukciókkal, az, hogy – talán az elcsépelt szófordulat itt most tényleg helytálló – a „száguldó cirkusszal” egyesíti az erejét, valóban egyedülálló pillanat.

Azt viszont biztosra vehetjük, hogy tálalásában ez nem is sportesemény lesz, hanem szórakoztatóműsor. A hétvégi program eleve egy nyitóceremóniával indul, ahol olyan sztárok lépnek fel, mint Kylie Minogue, John Legend, Keith Urban, Steve Aoki, a Thirty Seconds to Mars, will.i.am, Tiesto és kihagyhatatlannak tűnő Cirque du Soleil. © MTI / EPA / Etienne Laurent

Más kérdés, hogy ez a kései kezdés milyen hatással lesz magára a versenyre, hiszen ilyen későn még soha nem álltak rajthoz a pilóták, viszont érthető, hogy ha már Vegasban vannak, nem akarták kihagyni a neonfények különleges háttérvilágítását. Az éjszakába elcsúsztatott programnak lesz egy másik hátulütője is, ugyanis a levegő hőmérséklete éjszaka akár 10 Celsius-fok alá is mehet, ami az abroncsok tekintetében elég nagy kihívás elé állítja a csapatokat. A Pirelli a rendelkezésre álló leglágyabb és leggyorsabban felmelegedő keverékeit hozta el Vegasba, de feltehetően ez sem fogja megkönnyíteni a pilóták dolgát, akiknek még azzal is számolniuk kell, hogy vadonatúj pályán fognak versenyezni, és betétfutamok híján kérdéses lesz az aszfalt tapadása is. Amilyen nagy dobás, annyira bonyolult volt az előkészület. Például meg kellett szerezni a kaszinók kollektív beleegyezését ahhoz, hogy a Stripen száguldozhassanak az autók (ez az, ami annak idején Bernie Eccelstone-nak nem sikerült), és nem kis összeget – 435 millió dollárt – emésztett fel annak a területnek a felvásárlása a város közepén, ahová aztán a pálya egy része és a paddock épült. A pálya vonalát újraaszfaltozták, és ideiglenes hidakat építettek, hogy mégse bénítsák meg teljesen a várost, és a pályán kívül ne álljon meg teljesen az élet.

Amilyen nagy dobás, annyira bonyolult volt az előkészület. Például meg kellett szerezni a kaszinók kollektív beleegyezését ahhoz, hogy a Stripen száguldozhassanak az autók (ez az, ami annak idején Bernie Eccelstone-nak nem sikerült), és nem kis összeget – 435 millió dollárt – emésztett fel annak a területnek a felvásárlása a város közepén, ahová aztán a pálya egy része és a paddock épült. A pálya vonalát újraaszfaltozták, és ideiglenes hidakat építettek, hogy mégse bénítsák meg teljesen a várost, és a pályán kívül ne álljon meg teljesen az élet.

Hogy mindenki nagyon komolyan veszi a hétvégén debütáló Las Vegas-i Nagydíjat, azt jól jelzi, hogy a Forma–1-nek még arról is sikerült meggyőznie a várost, hogy zárja le az egyik leghíresebb utcáját, a Stripet a verseny kedvéért. Biztosra vehetjük, hogy a szórakoztatásból élő kaszinóváros csillogó versenyt fog rendezni, de a nyomás ennél is nagyobb: Las Vegasnak kell beteljesítenie az amerikai piac behódolását a Forma–1-nek. Nézők a Forma-1-es autós gyorsasági világbajnokság Las Vegas-i Nagydíjának megnyitóünnepségén 2023. november 15-én A pálya látképe a Forma-1-es Las Vegas-i Nagydíj előtt a Las Vegas Strip Circuit pályán Las Vegasban, az Egyesült Államokban, 2023. november 15-én.

A Forma–1 évtizedek óta próbált betörni Amerikába, Austinnal – amely a versenyzők és a nézők körében is nagy kedvenc lett – sikerült is megvetnie a lábát, Miami behúzta a glamúrt, most pedig Las Vegas lehet a hab a tortán – egyúttal mutatja az irányt is, amerre az F1 tart: a világ leglátványosabb sporteseménye akar lenni. Lehet, hogy néhány évvel ezelőtt megvalósíthatatlannak tűnt, de ma már a kaszinóprojektet halálosan komolyan gondolja az F1: bár hivatalosan hároméves szerződés vonatkozik a Las Vegas-i futamra, az év elején megállapodás született arról, hogy az F1 legalább tíz évig támogatja a versenyt, a vegasi illetékesek pedig attól sem riadtak vissza, hogy kimondják: életre szóló partnerséget szeretnének a Forma–1-gyel.

De az F1-es naptár legdrágább nagydíja iránti érdeklődés tekintetében kissé optimisták voltak az előrejelzések, jegyeket még ezen a héten is lehetett kapni, és több szálloda is akciózásba kezdett a szobaárakkal. Persze az időzítés szempontjából pont nem volt szerencséje Las Vegasnak, hiszen a versenyzők úgy érkeznek meg a Stripre, hogy a világbajnokság már október elején eldőlt, és Max Verstappen dominanciája igazából le is lohasztotta kicsit az izgalmakat. Negyven évvel később most megint úgy gondolják, hogy Las Vegas olyan ziccer, amit a Forma–1-nek nem szabad kihagynia. De ez már egy egészen másik verseny lesz, és egészen más az F1-es közeg is, amelyben debütál.
Nem mintha a Forma–1 ne próbálkozott volna már Las Vegas meghódításával, de a szerencse egyszer sem állt mellé. 1981-ben és 1982-ben sem a versenyzőknek, sem a nézőknek nem jött be a Caesars Palace Grand Prix, amelynek a pályavonala – lényegében a legendás hotel parkolója – teljesen alkalmatlan volt a versenyzésre. Pedig a Las Vegas-i akkor ráadásul szezonzáró futam is volt, Nelson Piquet-t, majd Keke Rosberget koronázták világbajnokká. Ahogy Lewis Hamilton fogalmazott egy évvel ezelőtt, amikor teljes mellszélességgel támogatta a Las Vegas-i Nagydíjat: „Ez lesz minden idők legjobb versenye.” Csak semmi nyomás.
Készüljünk arra, hogy jó sok kaszinós szójátékot fogunk hallani ezen a hétvégén, de ez igazán kicsi ár ahhoz a majdnem félmilliárd dollárhoz képest, amit a Forma–1 elver azért, hogy az amerikai szórakoztatóipar szívcsakrájában is megvesse a lábát. A Las Vegas-i a szezon harmadik amerikai helyszíne Austin és Miami után, vagyis totális sikernek tűnik az amerikai invázió.

Írta a HVG