Kult: Sok szex, és még több szabadság – Emma Stone mindent megtett az Oscar-díjért

Kult: Sok szex, és még több szabadság – Emma Stone mindent megtett az Oscar-díjért

Budapesten forgatták, és a héten be is mutatják Jorgosz Lantimosz új, ismét határokat feszegető filmjét, melyben többek közt Emma Stone-t és Mark Ruffalót is láthatjuk – a film végén, a stáblistán meg egy csomó magyar filmes szakembert és filmipari munkást. Megnéztük az idei év egyik nagy Oscar-esélyes filmjét.

Ha azt mondjuk, hogy egy Jorgosz Lantimosz-film groteszk és abszurd, azzal még nem mondtunk semmit. A tavaly 50 éves görög filmrendező-forgatókönyvíró-producer munkásságának egyetlen eddigi darabja sem nélkülözte a furcsaságokat.

Korai filmjei, a Kutyafog és az Alps a család és a gyász témáit járták körül sajátos, sokszor bizarr eszközökkel. A 2015-ös A homárban egy párkereső intézetbe küldik a társadalom egyedülálló tagjait, majd azokat, akik sikertelenül töltötték el a bent töltött időt, állattá változtatják.

A 2017-es Egy szent szarvas meggyilkolása című filmben – mely Cannes-ben a legjobb forgatókönyv díját nyerte – Euripidész Iphigenia Auliszban című drámájának jócskán elrugaszkodott, megcsavart, modern értelmezését láthatjuk: egy orvosi műhibában elhunyt férfi kamasz fia megátkozza a sebész családját, amely roppant sebességgel rohan a pusztító tragédia felé.

Lantimosz talán legnagyobb filmes sikere, a 2018-as A kedvenc című fekete komédia Anna angol királynő udvarában az uralkodó kegyenceinek kíméletlen intrikáit mutatja be, miközben metsző iróniával és leplezetlen gúnnyal ábrázolja a magányt.

[embedded content]

A görög rendező a csütörtökön a magyar mozikba kerülő új filmjében sem tért vissza az itt és mostba – még a korábbi filmjeire jellemző metaforikus, szürreális, elvonatkoztatott jelen időbe sem –, miközben azok a kérdések, amelyeket tárgyal, nagyon is maiak.

A Szegény párák (Poor Things) az időn kívül, egy sosem volt, szürreális steampunk viktoriánus korban játszódik, különös tárgyakkal és közlekedési eszközökkel – repülő villamosokkal és gőz hajtotta, lófejű konflisokkal –, fura állatokkal – négylábú, disznófejű, ugató és röfögő háziszárnyasokkal –, és sajátos városképekkel. A film érzéki szőnyegbombázás.

© AFP / Searchlight Pictures / Collection ChristopheL

A Szegény párákat nem mellesleg Budapesten, az Origo Stúdióban forgatták 2021-ben, Emma Stone és Mark Ruffalo nemrég sztoriztak egy interjúban budapesti élményeikről, melyek talán nem merültek ki a helyi McDonald’s kínálatában.

A film felütése már-már frankensteini: egy terhes nő egy londoni hídról a vízbe veti magát, majd a „szinte teljesen, de mégsem egészen” holt testét egy különös orvos vásárolja meg. Az orvos a házi műtőjében kísérleteket végez, és bizarr hegeivel maga is frankensteini figura, akin gyerekkorában az apja végzett kísérleteket. Az öngyilkosságot elkövető nő – Emma Stone, brillírozik a filmben – nem hal meg. A doktor, Dr. Godwin Baxter (Willem Dafoe) újraéleszti, kioperálja belőle a magzatot, az agyát átülteti a nő fejébe, aki újjászületett, félig felnőtt-félig kisgyerekként tér vissza a világba.

Emma Stone Bella Baxter szerepében

© AFP / Searchlight Pictures / Collection ChristopheL

A műtét során felvillanó elektromos kisülésekről a Metropolisz, a lány fura, szögletes és töredezett mozgásáról az Óz, a csodák csodája bádogembere, vagy éppen egy robot, mondjuk a Csillagok háborúja-filmek C3PO-ja is eszünkbe juthat. És persze a mai kor, a robotika és a mesterséges intelligencia, a géntechnológia, és még oly sok minden más is. A teremtés tétje és felelőssége, az átléphető és át nem léphető határok. Lantimosz ügyesen játszik a kulturális előképekkel és utalásokkal, nyit értelmezési hiperlinkeket, finoman adagol, és semmit nem tol az arcunkba.

Mint afféle műtőasztalon kreált Kaspar Hausernek vagy Mauglinak, a lánynak nincsenek fogalmai a világról, nem tudja mit szabad és mit nem, azonban mindenre rákérdez, mindent kipróbál, és amikor nem tetszik valami, tányérokat vág a földhöz. A folytatás pedig egyenesen a Pygmaliont idézi: az Úrnak szólított teremtő, a házsártos házvezetőnő, Mrs. Prim (Vicki Pepperdine) és a doktor újdonsült asszisztense, Max McCandles (Ramy Youssef) együttes erővel nevelik a lányt, Bella Baxtert, aki, miközben új szavakat tanul, egy alma segítségével a saját testét és szexualitását is megismeri. Bár alkotója, az orvos, Maxnek, az asszisztensének szánja, ő egy csábító ügyvéddel, Duncan Wedderburnnel, akit Mark Ruffalo alakít rettentően szórakoztatóan, hosszú európai körutazásra indul. Vagy inkább ámokfutásra.

Dr. Godwin Baxter, akit Willem Dafoe alakít

© Fórum Hungary

Ez az őrült utazás valójában szimbolikus. Egy meseszerű és dekandens Odüsszeia, Bella gyorstalpaló (egyben pedig klasszikus) felnövéstörténete. Minden állomás egy-egy újabb stáció és lecke. Lisszabonban nagy élvezettel falja a várost és az érzékiség gyönyöreit, Alexandriában az emberi szenvedéssel találkozik – itt Hieronymus Bosch Pokol-ábrázolása juthat eszünkbe –, szeretője, az ügyvéd szerencsejátékon nyert pénzét elküldi a szegényeknek. Utaznak hajón (rettentően bájos Hanna Schygulla a fedélzeten utazó idős hölgy szerepében). Párizsban Bella prostituáltnak áll, és mindenféle emberrel, hm, találkozik. Miközben szocialista gyűlésekre jár. És zabálja a könyveket. Meg általában mindent, ami az útjába kerül.

A film kezdetekor még gótikus és noir fekete-fehér kép eközben (nem akármilyen) színesre vált, és már-már wes andersoni a tobzódás – persze Lantimosz képi világa külön bejáratú univerzum. A filmben látható tényleg rengeteg szex néhol ugyan a pornográfia határait is súrolja, mégsem hat erőltetettnek vagy stílusidegennek ebben a képi és narratív környezetben, nem öncélú, a történetet szolgálja, ráadásul egyszerre erotikus, vicces és elemelt is.

A filmes bildungsroman, ahogyan annak lennie kell, végül visszatér oda, ahonnan elindult – Londonba. A történet még egy plusz csavart is kap, felbukkan egy újabb, nem várt szereplő, megtudunk valami fontosat az ekkora már teljes jellemfejlődésen keresztülment Bella Baxter előző életéről is, hogy a történet zárása aztán éppen az elvárható módon legyen teljesen abszurd és ironikus.

© Fox Searchlight Pictures

A Szegény párákat nézhetjük egyszerűen csak faltól-falig feminista moziként is, de talán jobban járunk, ha egy kicsit többet is gondolunk róla: Jorgosz Lantimosz attól nagy rendező, hogy az csak egy réteg legyen a sok közül, a film konklúziói valójában mindannyiunkra vonatkozhatnak. Ha Woody Allen azon a bizonyos sokat idézett gyorsolvasó tanfolyamon azt a következtetést vonta le, hogy a Háború és béke az oroszokról szól, akkor mi meg azt mondhatjuk, a Szegény párák központi kérdése és témája a szabadság. A létezés szabadsága, a tiszta lap, az újrakezdés joga, a kérdezés és a megkérdőjelezés bátorsága. A kíváncsiság és kaland.

„Mi az a cinizmus?” – teszi fel a gyerekekre jellemző kérdést egy ponton Bella. És akkor eszembe jutott, hogy milyen jó lenne sokszor így kérdezni, úgy, mint a gyerekek.

A Szegény párák groteszk és az abszurd hangvétele nem kizárólag a meghökkentés, és számos esetben kifejezetten a sokk eszköze, hanem arra is jó, hogy a feltett kérdésekre ne szájbarágós válaszokat kapjunk, hogy egyszerre látszódjon a dolgok színe és visszája. És így is van: a film meghagyja a nézőnek az értelmezés szabadságát.

© Fórum Hungary

Ami Jorgosz Lantimosz életművét illeti – mert itt már nyugodtan beszélhetünk életműről –, az már az előző filmje, A kedvenc után is világos volt, hogy a görög rendező nem egy hangszeren játszik, és nem ismétli önmagát. A Szegény párák azonban még ahhoz képest is újat hoz – még akkor is, ha Lantimosz alkotói sorvezetője, a furaság, megmaradt. Nem lepődtünk meg azon, hogy a filmet elhalmozták Oscar-jelölésekkel, és az sem volna különös, ha március 11-én a befutók között látnánk.

HVG