Szinte mindent átszabott a McLaren – veszélyben a Ferrari?

A McLaren csapatfőnöke, Andrea Stella már Kínában jelezte, hogy a Miami Nagydíjon érkezik az idei első komolyabb fejlesztési csomag, amely kapcsán ugyanakkor úgy fogalmazott: bár jelentős lesz, korántsem olyan mértékben, mint a tavalyi szezonjuk menetét megfordító spielbergi-silverstone-i újítások összesége.

Ehhez képest az FIA szokásos hétvégi eleji dokumentumában (minden nagydíj előtt kötelező leadni a csapatoknak a fejlesztéseik listáját, ezt egy pakkban publikálja a Nemzetközi Automobil Szövetség) két oldalán keresztül részletezték, mi változott az autón az előző fordulóhoz képest.

f1-mclaren-miami-1

Összesen tíz elemet emeltek ki, ez alapján gyakorlatilag a teljes aerodinamikát átszabták az MCL38-ason, ahogy a ground-effect versenygépeknél legfontosabbnak számító padlólemezt is. Az egyik fő cél Stelláék szerint, hogy javítsák az autó teljesítményét az eddig gyenge pontjuknak számító lassú kanyarokban.

Kezdjük az autó elejével, ahol főként az első szárnylap közepének kialakítása vált lekerekítettebbé a korábbi verzióhoz képest – írja elemzésében a Motorsport.com szaklap. Ezzel összefüggésben módosították az első felfüggesztés geometriáját is: többek között változott a beesési szöge a futóműnek.

Nem meglepő módon a legjelentősebben a jelenlegi szabályrendszer szempontjából kulcsterületeknek számító padlólemezt (amelynek persze nagy része rejtve marad a kíváncsiskodó szemek elől), az oldaldobozokat és a motorborítást szabták át.

A leglátványosabb a trendeknek megfelelően a hűtőnyílások kialakításának megváltoztatása, ennek kapcsán pedig az oldaldoboz alávágása is nagyobb lett. A hűtőnyílásokat és a motorborításon lévő hűtőrácsokat érintő módosítások miatt egyébként a McLaren hűtőrendszerét is át kellett dolgozni.

f1-mclaren-fejlesztesek-miami

A McLaren fejlesztései az FIA dokumentumában: gyakorlatilag az egész autó bekarikázva

Az MCL38-as hátulja sem maradt érintetlen: a hátsó szárnynál az övszárnyon dolgozott a wokingi alakulat – igaz, a csapat közlése szerint az új konfigurációt specifikusan Miamira tervezték, mivel olyan pályáról van szó, ahol csökkenteni kell a légellenállást a nagyobb hatékonyság érdekében.

A McLaren tehát tényleg elejétől a hátuljáig átalakította az autóját a szezon hatodik állomására, a teljes csomagot azonban csak Lando Norris kapta meg a Miami Nagydíjon. Stella elmondása szerint a csapattárs Oscar Piastri nagyjából a fejlesztések 50 százalékát, főként az első szárnyat és futóművet érintő elemeket használja a hétvégén.

Ennek oka hangsúlyozottan nem az, hogy ne tudtak volna mindenből két autóra elegendő alkatrészt gyártani az újításokból, alapból is így tervezték. Egyfelől amiatt, mert a sprinthétvége lebonyolítása miatt csak egyetlen szabadedzés áll rendelkezésre, hogy próbálgassák a fejlesztések, másrészt így részlegesen, de közvetlenül össze tudják hasonlítani a korábbi konfigurációval az újat. Két hét múlva Imolában már Piastri is a teljes új csomaggal versenyezhet.

f1-mclaren-miami-2

Ez az, amire egyelőre az egyetlen szabadedzés és a kissé trükkösnek bizonyuló sprintidőmérő alapján még nehéz válaszolni. Ugyanakkor vannak biztató jelek: Piastri végén egy második helyet fogott a csapat a tét nélküli pénteki tréningen, az SQ1-ben és az SQ2-ben pedig még a pole-ra is esélyesnek tűnt a gárda Norris révén.

Ami árnyalja a képet, az a sprintkvalifikáció utolsó felvonása, ahol hirtelen eltűntek a McLarenek, és végül csak egy hatodik és egy kilencedik rajthely sült ki nekik. Ez ugyanakkor több tényezőből adódhatott. Egyfelől Norris saját maga is bevallotta, hogy túl keményen nyomta az SQ3-ban, ezért „buta hibákat követett el”, másfelől lehet, hogy a lágy gumi nem ízlett annyira az MCL38-asnak – ahogy egyébként szinte az egész mezőnyt megtréfálta az, hogy szinte semmilyen javulást nem eredményezett a puha keverék az első két etapban kötelezően használt közepes abroncsokhoz képest.

Mindenesetre a RacingNews365.com elemzése szerint a fejlesztések összességében javíthatják az autó dinamikus viselkedését, valamint a gumikezelést is. Mindkettő hatásáról és mértékéről alaposabb képet kaphatunk majd a magyar idő szerint 18 órakor rajtoló sprinten, ahol érdekes lesz látni, hogy Piastri és Norris előre tud-e törni, és ha igen, mennyit a harmadik és ötödik sorból – és hogy összességében tényleg fenyegetést jelenthetnek-e a Ferrari státuszára a Red Bull első számú üldözőjeként.

formula.hu