Ezért fognak ki a gumik az F1-eseken Miamiban

Már pénteken megfigyelhető volt, hogy a sprintidőmérő második és harmadik szakasza között annak ellenére is alig gyorsult a Formula-1-es mezőny Miamiban, hogy előbbiben még a közepes, utóbbiban már a lágy gumi használatát írta elő a szabályzat. De még ennél is szokatlanabb volt azt látni, hogy a szombati Q3-ban is előkerültek a közepes abroncsok: Lando Norris, Lewis Hamilton és George Russell is próbálkozott velük, sőt a Mercedesek azon is érték el a legjobb időeredményüket.

f1-norris-mclaren-miami-2

Többen is panaszkodtak arra, beleértve a pole-t szerző Max Verstappent, hogy kissé kiszámíthatatlanul viselkednek a gumik Miamiban, és rendkívül nehéz egy egész körön át működési tartományban tartani őket. Alexander Albon is elmondta, hogy hat kanyar alatt kivégezte az abroncsokat, míg a már említett Norris így fogalmazott: „A legtöbben panaszkodnak emiatt. Nagyon egyszerű túlerőltetni: csak egy százaléknyival tolod túl, és máris vége a játéknak.”

A Pirelli pályamérnöke, Simone Berra mindezt azzal magyarázta, hogy a lágy abroncs nem nyújt annyival jobb teljesítményt a közepeshez képest, mint azt előzetes kalkulálták: „Nem akkora a lépés tapadásban a lágy gumikkal, mint vártuk. Hat vagy hét tizedre számítottunk, de csak néhány tizedmásodperces különbséget látunk” – idézi az F1 hivatalos gumibeszállítójának szavait az Autosport.

„A probléma az, hogy a C4-es teljesítménye nagyon ’csúcsos’, így amikor túlmelegíted és átléped a célhőmérsékletet, nagyon elkezdesz csúszkálni rajta. Kicsit menedzselni kell őket és nem túl agresszívnak lenni a nyújtott kanyaros első szektorban.”

f1-verstappen-leclerc-miami-2

A szokatlanul kis teljesítménykülönbség a közepes és a lágy gumi között a sprintfutamon is meglátszott, hiszen Yuki Tsunoda a C4-eseken előretörve szerzett pontot, azaz egy harmad versenytávon át mindenképpen életben lehet tartani őket.

Berra szerint is szóba jöhet a lágy mint opció a vasárnapi futamon is, abban viszont egyetért a pilótákkal – akik közül Verstappen és Carlos Sainz is némileg konzervatívnak nevezte, hogy a Pirelli a C2, C3, C4 kombinációt hozta Miamiba –, hogy az egykiállásos taktika lesz a nyerő, akárcsak a tavalyi versenyen:

„Véleményünk szerint közepes–kemény taktikák lesznek, mivel nincs szemcsésedés, és a kopás is elég alacsony. De úgy véljük, a lágy keverék is versenyezhető gumi lesz. Megpróbálhatsz pozíciókat nyerni rajta, korán kiállni, aztán a C2-es keménnyel tiszta pályán elmenni a végéig.”

f1-pirelli-strategiak-miami

A Pirelli által jósolt stratégiai variációk az F1-es Miami Nagydíjra

Berra arra is rámutatott, hogy az alacsony kopási mutató miatt az elévágások sem lesznek várhatóan olyan erőteljesek, mint más helyszíneken: „A kemény gumiknál nagyjából fél körre van szükséged, hogy a megfelelő tartományba kerüljenek, szóval ha egy körrel később állsz ki, mint aki előtted volt, nem veszítesz sokat. Az elévágás akkor erőteljes, ha jelentős a gumikopás és nagy tempóelőnyt jelent a friss abroncs.”

A Pirelli táblázata szerint amúgy vannak különbségek az élcsapatoknál a még felhasználható megmaradt gumiszetteket illetően is. A Red Bull versenyzőinél egyaránt két új kemény, egy-egy új és használt közepes, valamint három használt lágy maradt bevethető a futamra.

A legfőbb riválisnak tűnő Ferrariknál viszont csak egy friss szett kemény gumi maradt, ellenben Charles Leclerc-nek eggyel több használt lágya, Sainznak pedig eggyel több használt közepese áll majd rendelkezésére. Ami pedig igazán érdekes, hogy az ötödik helyről induló Norrisnak még van egy friss szett lágy gumija is a McLarennél. Íme, a teljes táblázat:

f1-pirelli-versenygumik-miami

Az F1-es Miami Nagydíj magyar idő szerint vasárnap este 22 órakor rajtol – a szezon hatodik futamának rajtrácsa ide kattintva böngészhető.

formula.hu