A monogámia túlértékelt – extrém kínai autószalonban jártunk, ahol nem igazán akarnak autót eladni

Mind a mai napig kevesen tudják, hogy a Volvo személyautó üzletágát 2010-ben megvásárolta egy kínai nagyvállalat, a Geely. A távol-keleti többségi tulajdonos a háttérbe vonulva, komoly eurómilliárdokat befektetve terelgeti a komoly múltú svéd céget, melyből külön márkáva operálta ki a Polestart, és amely Lynk & Co néven 8 éve egy másik testvérmárkát is kapott.

A Lynk & Co Magyarországon egyelőre még nem képviselteti magát, azonban Spanyolországban egyre gyakoribb látvány az utakon a márka első modellje, a 01. Beugrottunk a Lynk & Co első spanyol szalonjába, mely Barcelona szívében, a Passeig de Gràcián található.

Mi a helyzet a monogámiával?

A szalon bejáratánál kapásból egy „a monogámia túlértékelt” feliratú tábla fogad, ami értelemszerűen nem a többnejűség, többférjűség irányába kíván terelni, hanem arra utal, hogy a mai világban nem feltétlenül szükséges birtokolni egy saját autót.

A javarészt online módon értékesítő Lynk & Co-nál nem egyszerűen csak új autókat lehet vásárolni, hanem e mellett havi díjas előfizetésre, kölcsönzésre és lízingelésre is lehetőség nyílik.

A 21 évnél idősebbek és legalább 3 éves jogosítvánnyal rendelkezők által igénybe vehető előfizetéses konstrukció havi díja 600 euró (235 ezer forint), mely összeg magában foglalja a szervizeléssel, gumizással, biztosítással és úthasználattal kapcsolatos kiadásokat, egyedül az üzemanyagot nem.

A havi díj csökkenthető, amennyiben barátainkkal vagy a közösség tagjaival megosztjuk a kocsit. E tekintetben a hollandok a leginkább aktívak, az ottani ügyfelek 22 százaléka osztja meg az autóját másokkal.

Havonta 1250 ingyenes kilométer tehető az előfizetéses autóba, a fel nem használt kilométerek továbbgörgethetők, a külföldre történő autózásnak nincs akadálya, és a forgalmazó időről időre újabbra cseréli az ügyfelek kocsijait.

Mit tud az autó?

A szalonban nem az amúgy ingyenes kávé, hanem a kocsi ára és használati díjai vannak feltüntetve. Ha valaki nagyon akarja, 44 500 euró (17,5 millió forint) ellenében saját tulajdonba is veheti a 01-es modellt, ami egyébként nem más, mint a Volvo XC40 Kínában gyártott, enyhén más hangulatú, kicsit olcsóbb testvérmodellje.

A konfigurálási lehetőségek lényegében kimerülnek az erősen limitált színválasztásban: a fényezés kék vagy fekete lehet. A kompakt divatterepjáró egyetlen 1,5 literes 3 hengeres turbós benzinmotorra és hétfokozatú automata váltóra épülő plugin hibrid hajtáslánncal érhető el.

A 261 lóerős összteljesítmény és a 425 Nm-es nyomaték 8 másodperces 0–100-as gyorsulást és 210 km/h végsebességet biztosít. A 17,6 kWh kapacitású, 2,5-4,5 óra alatt teljesen feltölthető akkumulátor által biztosított elektromos hatótávolság 75 kilométer, hangtalanul maximum 130-as tempóig suhanhatunk.

Az utastér az átlagnál jobb minőségű anyagokat vonultat fel, a műszerfalon egy 12,3 és egy 12,7 colos kijelző található. A 4,54 méter hosszú, elsőkerék-hajtású és ötcsillagos Euro NCAP minősítésű Lynk & Co 01 ötszemélyes kivitelű, a csomagtartója 466-1213 literes.

Üdv a klubban!

A 4 év, illetve a 120 ezer kilométer garanciát vállaló Lynk & Co nem autószalonnak, hanem egyszerűen csak klubnak hívja a szalonjait. Az első európai klub 2020 októberében Amszterdamban nyílt meg, az első autók a következő év tavaszán tűntek fel a kontinens útjain, és rövid időn belül sikerült elérni a 60 ezres előfizetői számot.

Jelenleg 11 európai nagyvárosban található Lynk & Co klub, melyek közül 4 Németországban üzemel. A barcelonai létesítményben azt az információt kaptuk, hogy Madridban hamarosan megnyílik a második spanyol klub, arról viszont egyelőre nem szól a fáma, hogy újabb országokban, így például Magyarországon mikor vetheti meg a lábát a kínai–svéd márka.

A barcelonai boltba betérők egyetlen kiállított kocsival találkozhatnak, melyet egy egyedi, félig nyitott kemencében helyeztek el. A fenntartható divattermékeket forgalmazó klub különleges hangulatú próbatermet, tárgyalószobát és mellékhelyiséget vonultat fel – egyértelműen a meghökkentés a cél.

Illetve az, hogy a Lynk & Co minden más márkától teljesen eltérő felhasználói élményt biztosítson.

A cég nem rendelkezik saját szervizháttérrel, a klubok előtt leállított ügyfeles autókat a cég munkatársai a legközelebbi Volvo szakszervizekbe viszik át, és onnan természetesen vissza is hozzák.

Mint megtudtuk, az aktuális trendeknek megfelelően a Lynk & Co is egyre jobban nyit az elektromosság felé, ennek jegyében még az idén meg fog jelenni az európai kínálatban egy tisztán elektromos modell.

A göteborgi székhelyű cég Kínában komplett termékskálával rendelkezik, 01-től 09-ig többféle divatterepjárót és szedánt forgalmaz. Egyedül a 04-es modell hiányzik a kínálatból, az is csak azért, mert Kínában és egyes távol-keleti országokban a négyes szerencsétlen számnak számít.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.

HVG