Pekingből jelenti munkatársunk: Németország közel sincs készen arra, hogy elengedje kínai piacait

A mai napon a Diaoyutai villában fogadta Hszi-Csin-ping kínai elnök Olaf Scholz német kancellárt, aki hivatalos látogatásra érkezett az országba, ez pedig az első alkalom azóta, hogy a kancellár – az Európai Unió más vezetőivel együtt – Kína kapcsán kockázatcsökkentésről kezdett beszélni.

A delegáció tagjai és az út során meglátogatott helyszínek azonban arra enged következtetni, hogy a gyengélkedő német gazdaság közel sem áll készen arra, hogy elengedje kínai piacait. A kancellár látogatását a délnyugat-kínai Csungking városban kezdte, amely nem csak Kína legnépesebb városa, de egyik ipari központja is, útját később Sanghajban, a világ egyik legnagyobb financiális központjában folytatta. Ami még ennél is érdekesebb azonban, hogy a kancellárt ezúttal elkísérte a környezeti, a mezőgazdasági és a közlekedési miniszter, valamint a Siemens, a BMW, a Mercedes-Benz, a Bayer és a Zeiss vállalatok vezetői is.

A meglátogatott helyszínek és a delegáció összetétele is jól mutatja, hogy a német ipar nagyágyúi, úgy fest, még közel sem állnak készen elengedni Kína kezét, kockázatcsökkentő politikai narratíva ide vagy oda. A két autógyártó óriás érdekeltségét az országban senkinek nem kell bemutatni, hiszen mind kettő rendelkezik gyárral Kínában és nem titkoltan egyik legnagyobb piacuk is az ázsiai ország, ahol elképesztő számban fogynak autóik. Hasonlóan, a Bayernek és Zeissnek is óriási érvágás lenne, ha elveszítenék a kínai piacot a kockázatcsökkentés égisze alatt, így mindenképpen üzenetértékű a vállalatvezetők érkezése.

Lin Jian kínai külügyi szóvivő beszámolója alapján Hszi-Csin-ping és Olaf Scholz a találkozón egyetértettek abban, hogy az orosz-ukrán háború további eszkalációját meg kell akadályozni, valamint különös figyelmet kell fordítani a nemzetközi élelmiszerbiztonság problémájára, el kell engedni az élelmiszertermelés és -export korlátozását, és felszólították a feleket a nemzetközi humanitárius törvények betartására, és szorgalmazták a hadifoglyok elengedését is.

A találkozón emellett Hszi Csin-ping elnök hangsúlyozta: A két ország ipara és ellátási láncai mélyen összefonódnak. Kiemelte azt is, hogy Kína és Németország gazdasági kapcsolatai nem jelentenek kockázatot, épp ellenkezőleg, biztosítékként szolgálnak a stabil kapcsolatok és jövőbeni fejlődés fenntartásában.

Scholz látogatását egyébként érte kritika szép számmal, hiszen az Európai Tanács elnöke, Ursula von der Leyen éppen nemrég fejezte ki aggodalmát, hogy az európai autópiacot hamarosan ledominálják majd a kínai gyártók termékei.

Ennek kapcsán a kínai elnök hangsúlyozta, hogy Kína nem csak elektromos autókat gyárt, de akkumulátorokat és egyéb, az elektromos autóipar számára nélkülözhetetlen termékeket is, ami nem csak a globális ellátási láncot diverzifikálta, de enyhítette az inflációs nyomást is és jelentősen hozzájárul a globális felmelegedés elleni küzdelemhez.

A német kancellár egyébként Sanghajban a Tongji Egyetemen tett látogatása során a megjelent diákoknak kifejtette: Egy ponton nyilvánvalóan jelen lesznek a kínai autók nem csak Németországban, de egész Európában is, az egyetlen fontos dolog pedig, hogy a verseny továbbra is fair maradjon.

A választások közeledtével tehát jól érezhető, hogy Scholz nem szeretné megkockáztatni egyik legnagyobb kereskedelmi partnerének és piacának elvesztését, valamint saját vállalataival sem szeretne szembemenni. Ola Kallenius, a Mercedes-Benz feje például arról beszélt a sajtónak a látogatás során, hogy egy ekkora piacot elhagyni nem alternatíva számukra, ezt a nézetét pedig Oliver Zipse, a BMW vezérigazgatója is osztja, aki egészen odáig ment, hogy kijelentette, inkább lehetőséget látnak Kínában, mintsem kockázatot.

Ténylegesen természetesen az Európai Parlamenti választások után körvonalazódik majd, hogy merre is tartanak a kínai-európai kapcsolatok, azonban a tavalyi év kockázat csökkentő narratívája, úgy fest, nem fenntartható hosszútávon, hiszen a kínai gazdasági kapcsolatok nem csak Németország számára, de az egész Európai Unió számára fontosak a gazdasági stabilitás megőrzéséhez, ez pedig még akkor is igaz, ha az aktuális politikai narratíva ezzel szembe próbál menni.

Írta a Magyar Hírlap