Tech: Ezzel jobb, ha tisztában van, amikor legközelebb megnyitja a Facebookot

Tech: Ezzel jobb, ha tisztában van, amikor legközelebb megnyitja a Facebookot

Nem árt óvatosnak lenni a kedvenc alkalmazásokkal, ami a legtöbbek számára a közösségi appokat jelenti. Kiderült ugyanis, hogy pofátlanul sok adatot szereznek meg a gyanútlan felhasználóktól.

Amikor adatmegszerzéssel vádolják az alkalmazásokat, érdemes tisztázni, hogy ez tulajdonképpen a felhasználók beleegyezésével történik. Ugyanis a használati feltételekben és az adatvédelmi irányelvekben mindez fel van tüntetve, azonban legyünk őszinték, ki az, akinek van türelme végigböngészni ezeket. Vagy ahogy a SlashGear fogalmaz: senki sem akar végigmenni egy jogi ismeretekkel teletűzdelt „tananyagon” amiatt, hogy megnézze, milyen táncokért vannak éppen megőrülve a TikTokon.

És bizony ezt, azaz a felhasználók akaratlan beleegyezést adataik megosztásához a technológiai cégek ki is használják. Hogy kik is járnak ebben az élen, az kiderül a Money Mongers tanulmányából, amely az App Store 100 leggyakrabban letöltött alkalmazása alapján készült. Kiderült (amit amúgy sejteni is lehetett), hogy a leginkább adatvadász appok a közösségi média alkalmazásai.

A vitathatatlan éllovas ebben a Meta: négy alkalmazása (Instagram, Facebook, Threads, Messenger) végzett az élen. Ezek a felhasználói adatok 86 százalékát gyűjtik össze, amelyek az alapvető kapcsolattartási adatokon kívül azonosítókra, használati adatokra, böngészésre, vásárlásra, helyelőzményekre, sőt még pénzügyi információkra is kiterjednek. Ez bizony jóval több annál, mint amire a működésükhöz szükség lehet. Csak egyetlen összehasonlítás: az X (Twitter), bár természetesen ez az app sem fehér bárány, körülbelül 72 százalékkal kevesebb adatot gyűjt be, mint a Threads. S hogy mire kell a Metának ez a rengeteg adat? Arra, hogy úgynevezett hiperspecifikus felhasználói profilokat hozzon létre, amelyeket azután el tud adni a hirdetőknek. Ugyanez persze nem csupán a Metára igaz: az alkalmazások 51 százaléka megosztja a felhasználói adatokat harmadik felekkel.

© Money Mongers

A felméréséből az is kiderült, hogy a Meta-gyerekek közül a Threads a legagresszívabb. Miután a család legújabb tagja, nem vetették alá annyi vizsgálatnak, mint a testvéreit, így nagyobb a mozgástere a felhasználói adatok gyűjtésében. Először meg is tiltották az alkalmazás kiadását a szigorú adatvédelmi törvényekkel rendelkező Európában, de miután a Threads megfelelt az EU szabályainak, piacra léphetett, és nálunk is elérhető.

A lista ötödik helyére a LinkedIn került. Annak ellenére, hogy a múltban jelentős adatsértések történtek, a professzionális hálózati alkalmazás csak ritkán kerül elő, amikor potenciális online adatvédelmi fenyegetésekről van szó. A Money Mongers felmérése azonban feltárja, hogy bár összességében körülbelül 11 százalékkal kevesebb adatot gyűjt, mint a Meta alkalmazások, mégis többet szed össze (vásárlásokra vonatkozó felhasználói adatokat, keresési és helyelőzményeket, pénzügyi információkat), mint amennyi szükséges ahhoz, hogy szolgáltatásként működjön.

A közösségi média alkalmazásokon kívül a Lyft, az Uber Eats és a Google került még be a top 10-be.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.

HVG