Tech: Sokba kerül a vonatozás, és ez nem csak a pénztárcának probléma

Tech: Sokba kerül a vonatozás, és ez nem csak a pénztárcának probléma

Míg régebben luxusnak számított a repülés a vonatozással szemben, mára sok helyen fordítottá válik a helyzet. És ennek sajnos súlyos következményei lehetnek.

Meglepő eredménnyel zárult a Greenpeace felmérése, amely kilenc különböző időpontban hasonlította össze a repülő- és vonatjegyek költségeit több mint száz európai útvonalon. Kiderítették, hogy a vonatjegyek átlagosan kétszer olyan drágák, mint a repülőjegyek. A legnagyobb különbséget a London-Barcelona útvonalnál találták, ahol a vonatozás 30-szor többe kerül, mint a repülés. És ez sajnos igen nagy baj.

A repülések ugyanis jelentős forrásai az üvegházhatású gázoknak, elsősorban a szén-dioxidnak. Ezek a gázok a légkörbe kerülve hozzájárulnak a globális felmelegedéshez. A légi közlekedés szénlábnyoma jelenleg a világ globális kibocsátásának mintegy 2,5 százalékát teszi ki, és ez a szám várhatóan növekedni fog, miután az utasok száma 2037-re valószínűleg megduplázódik.

Az idézett forrás szerint a repülés több mint 80-szor rosszabb lehet az éghajlat szempontjából, mint a vonatozás. Ennek ellenére a légitársaságok mentesülnek az adófizetés alól a kerozin, a repülőgép-üzemanyag fő összetevője után. A vasutak viszont nem rendelkeznek ezzel egyenértékű mentességgel az általuk fogyasztott energia tekintetében, ráadásul uniós szinten el is akadt a légitársaságok kerozinadó-mentességének felülvizsgálatára irányuló terv.

Annak érdekében, hogy a vasút a légi közlekedésnél megfizethetőbb legyen, a Greenpeace felszólítja az összes európai nemzeti kormányt, hogy vezessenek be úgynevezett klímajegyeket, azaz megfizethető és egyszerű hosszú távú jegyeket, amelyek egy országban vagy egy meghatározott régióban minden tömegközlekedési eszközön érvényesek. Az uniós intézményekkel együtt a határokon átnyúló klímajegy megvalósításában is együtt kell működniük. A váratlan nyereségadók, a légitársasági támogatások fokozatos megszüntetése és a méltányos, szén-dioxid-kibocsátáson alapuló adózási rendszer bevételeket tesz lehetővé a klímajegyek finanszírozására, miközben javítja a tömegközlekedési hálózatokat.

A Nemzetközi Polgári Repülési Szervezet (ICAO) szerint egy Londonból New Yorkba tartó turistaosztályú oda-vissza járat utasonként körülbelül 0,67 tonna szén-dioxidot bocsát ki. Ez, legalábbis a BBC becslése szerint, az Egyesült Királyság állampolgárainak mindennapi élete során kibocsátott átlagos éves kibocsátás 11 százalékának felel meg. Ehhez képest minden típusú vonat környezetbarátabb.

A járatokhoz képest a legdrágább vonatjegyekkel rendelkező országok az Egyesült Királyság, Spanyolország, Belgium, Franciaország és Olaszország – derül ki a jelentésből. Míg Közép- és Kelet-Európában a vonatok gyakrabban olcsóbbak a járatok viszonylatában, mint Nyugat-Európában, a vonatok gyakorisága, sebessége és csatlakozásai rosszabbak, mint a nyugati országokban.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának tudományos felfedezésekről is hírt adó Facebook-oldalát.

HVG